Jylland 2014

Vi skal møde en flok rejseglade folk i Pinsen i Jylland, så vi kombinerer det med en lille husbiltur i det jyske.

27 maj

Hjemmefra via Fyn og den gamle bro ved Middelfart til Jelling. Efter lidt forgæves kørsel efter en parkeringsplads, lykkes det at finde en ved siden af sognekontoret.

Ind og se kirken

jellingkirkeinde2

Og koret

jellingkirkeinde

Og naturligvis stenene udenfor. Desværre indpakket i et par rædselsfulde kobberdimser, med en smule glas under, som umuliggør enhver fornuftig fotografering af de to, for Danmark så vigtige sten. Det kunne ve’ gud ha’ været smartere og smukkere udført.

jellinggt

Heldigvis står der hvad jeg går ud fra er en malet kopi ved turistkontoret. Kontoret har desværre ikke åbent.

jellingstengt

Og fra den endnu mere hedenske side.

jellingsten2gt

Vi beslutter et overnatte på parkeringspladsen, ikke noget dårligt valg.

28 maj

Der er meget fredeligt det meste af natten. Først da graverne møder klokken halv syv, begynder der at være lidt maskinlarm.

Vi drager af lidt hen på morgnen op mod Randers. Det er temmelig overskyet, blæsende og ret koldt. Vi spiser morgenmad ved siden af et lille stykke hede.

I Randers finder vi en parkeringsplads ikke langt fra Randers Regnskov. Vi går en tur op ad handelsgaderne. Randers er en hyggelig by, ser det ud til. Mange små butikker her i bymidten.

Mens Lone får en snak med en garnsælger, smutter jeg ind i Skt Michales Kirke. En stor og imponerende kirke.

Sktmichael

Og så lige den berømte jyske hingst

hingsteniranders

Det er stadig koldt, lidt efterårsagtigt, så vi beslutter at køre videre. Vi vil besøge et armylager, som ligger noget nord for Randers. Efter lidt indkøb fortsætter vi. Pludselig dukker der en P-plads op ved en undervisningskov. Her ser der hyggeligt ud, og solen er kommet frem, så det igen er lidt sommerligt. Her kan vi godt overnatte, er vi enige om.

Desværre er det tid til at få fliset alle de mange grene, som ligger henne ved vejkanten, så vi må trækkes med lidt støj frem til ved femtiden, hvor gutten der betjener flishuggeren, endelig beslutter at nu må det være slut. Nu har han også fået væltet lidt kantsten, støvet os til med træsmulder etc.

Vis stort kort

Her har været fredeligt det meste at natten, kun en enkelt knallert drøner forbi ved firetiden, selvom parkeringen ligger lige op til en større vej er her ikke meget støj. Måske fordi det er helligdag i dag?

Vi kører vestpå, og havner et sted der hedder Birksø. Her er en lille badesø med ekstremt rent vand, her vokser lobelie, fremgår det af en planche. Vi går en længere tur i området, her er sø, hede og krat. Ved søen flyver utallige fireplettede libeller.

birkesøhede

Ude på heden møder vi guldblomme, en sjælden, men smuk plante, de er lige ved at springe ud.

guldblomme

Nede ved hedesøen vokser mange gøgeurter, plettet gøgeurt, går vi ud fra.

Gøgeurt ved hedesøen

Her flyver mange citronsommerfugle, de søger nektar i høgeurterne. Og en enkelt brunlig perlemorssommerfugl hygger sig i trevlekronerne i vandkanten

perlemorssommerfugl

Henne hvor der er lidt mere kratagtigt og varmt, møder vi flere grøn busksommerfugl. En smuk lille flyver, som, i modsætning til de fleste andet sommerfugle, er smukkest på undersiden. Oversiden er bare brun. Det gør det vanskeligt at se dem når de flyver.

gronbusksommerfugl

På tilbagevejen ser vi et par pragtvandnymfer, men de lader sig ikke identificere.

Efter frokosten begynder der at kommer flere og flere biler med unge mennesker der skal ned til søen. Vi beslutter at det nok ikke er her vi skal overnatte. Der bliver nok fest i aften i det gode sommervejr.

Derfor drager vi videre og havner ved Grove Kirke. Her er en kirkegård med grave fra krigens tid, og tiden lige derefter, med 1119 tyske flygtninge, som døde her kort efter at være flygtet fra krigens rædsler. 175 tyske soldater ligger også begravet på pladsen.

Tre små børn ved siden af hinanden
Tre små børn ved siden af hinanden, alle født efter afslutningen af krigen?

Der er uhyggeligt mange grave med børn som kun er blevet et, to, tre år gamle, de fleste døde i 45, men efter 5 maj, nogle endda født senere. Jeg aner et sort kapitel i vores fælles historie, blev disse ulykkelige flygtninge ladt i stikken fordi de var tyske?

Vi bliver her for natten

30 maj

Endnu en fredelig nat. Ikke et øje har forstyrret vores søvn i nat, men det er koldt. Da vi står op er graveren allerede i gang inde på kirkegården med at luge ukrudt.

Vi skal et ærinde i Herning, så turen går lidt mod syd her til morgen. Der er naturligvis vejarbejde så vi skal igennem en længere omkørsel, to gange, både ind i byen, og ud igen. Maddam Sygic har lidt svært ved at finde ud af denne uorden.

Næste plan er Hjerl Hede. Men på vejen derop, havner vi ved Flyndersø. Her er meget smukt, så vi må gå en tur i området.

krageklo

3,5 km er der rundt om ådalen. Undervejs møder vi blandt andet blåbåndet pragtvandnymfe.

Blåbåndet pragtvandnymfe, 30 maj, Flyndersø

Masser af fireplettede libeller. Og mange forskellige sommerfugle, blandt andet grøn busksommerfugl. Men også temmelig mange pletvinger oppe i egekrattet.

pletvinge

Enkelte blåfugle dukker også op, men bare almindelig blåfugl. En enkelt lille ildfugl hygger sig på stien.

Vi beslutter at Hjerl Hede kan vente til i morgen, så vi bliver her på parkeringspladsen i nat.

Lørdag 31 maj

Det er gentagelsernes tur, i hvert fald med hensyn til overntningspladserne. Her ved Flyndersø er meget fredeligt. Bortset fra en bil der kører forbi ude på grusvejen ved femtiden, hører vi intet til civilisationen før hen ad ved halvottetiden, hvor den næste bil vækker os.

Vi morgenhygger længe, der er kun en halv times kørsel til Hjerl Hede, som venter vores besøg i dag. Alligevel må vi vente udenfor en halv time, de åbner først klokken elleve. Der er flere andre som venter på parkeringspladsen.

Vejret er ret skyet, og det blæser også lidt rigeligt. Men det er muligt at nøjes med trøjer på, koldere er det trods alt ikke.

Vandmøllen indvendig

Der er lidt liv i enkelte værksteder, smeden er blandt andet ved at tænde op i essen.

smediegt

Vi bruger nogle timer på at se alle bygninger, studere kålgårdene, humlegårdene osv. En tur i tørvemosen tager vi også.

Efter besøget på Hjerl Hede skal vi en tur hen og se om et par gamle ungdomsvenner, der bor ved Struer, er i live endnu. Fruen er hjemme, men ikke husbond. Det kan der rådes bod på, et besøg på Lemvig dyrskue afhjælper problemet. Det bliver et par hyggelige eftermiddagstimer med venner som aldrig forandrer sig.

Vi fortsætter til Lemvig havn, her er en autocamperplads vi før har overnattet på. Aftenen tilbringes ved havnekajen.

1 juni

Det er blevet stille vejr i løbet af natten. Vi sover lidt længe, så da vi fortsætter turen er Lemvigs Netto åben, så vi kan få handlet de dagligvarer vi mangler. Nu skal vi nordenfjords. Morgenmaden indtager vi ved Hellig Kilde.

Vi tanker vand ved en kirke. Og fortsætter ud på sydspidsen af Agger Tange. Her er ganske vist adgang forbudt for autocampere, antyder et lille skilt på en rød pæl. Jeg ved fra tidligere korrespondance med Naturforstyrelsen at skiltene (som de tolkes af dem) betyder overnatning i autocamper forbudt. Al overnatning i naturreservatet er i forvejen forbudt, så??

Nå, vi går ned til stranden, jeg ud på høfde 72, den længste høfde her ved Vesterhavet. Jeg forsøger at fiske lidt, men uden held.

Lone samler sten på stranden

Der er meget fladt på tangen.

aggertangegt

I det tørre marehalm finder firben sig godt tilrette.

firbengt

Efter frokosten fortsætter vi mod Skyum Bjerge. Her kan vi overnatte, ved vi fra et par gode venner, der var her for ikke mange uger siden.

skyumbjergegt

Vejret er blevet fantastisk, solen skinner, og vind er her næsten ikke noget af. Smuk dansk sommer. 50 m fra parkeringspladsen er en fantastisk udsigt over Limfjorden.

Vi går en tur og finder blandt andet tranebær i blomst

tranebaergt

Nede ved stranden er der havblik

skyumstrandgt

I følge Allan Olsen har stedet her tidligere været besøgt af John Lennon og Joko Ono, endda på knallerttur.

2 juni

Vi skal videre mod nord. Planen er at besøge Hanstholm, men først kører vi ind og besøger Nørre Vorupør. Her ligger fiskerbådene på stranden, ikke i en havn.

norrevoruporgt

Der er kun et par af de store både, men mange mindre både. Dem kan fiskerne selv trække op med en traktor. Og selv skubbe ud igen, med traktoren og lidt rå muskelstyrke.

fiskerbaadgt

På parkeringspladserne må man ikke holde imellem 22 og 7. Et forbud der er direkte møntet på folk som os der blot parkerer for at overnatte. Vi undrer os, for det er tydeligt at stedet i den grad lever af turister, hvorfor så jage dem væk? Vi føler os ikke velkomne, så vi fortsætter videre mod nord.

Her må man ikke parkere om natten

Det viser sig at skilte mage til står ved alle parkeringspladser langs vejen, helt op til Hanstholm. Så den by springer vi også over. Vi mangler ellers lidt fornødenheder, men hvem vil handle med folk som ikke kan li’ en? Vi vil ikke!

Heldigvis har næste kommune ikke samme indstilling, så vi finder hurtigt en plads vi kan parkere på, efter vi er kommet over grænsen til Jammerbugt Kommune.

kalkovngt
Toppen af kalkovnen, her hvor kalk og brænde blev læsset ind

Klim Kalkovn bliver første stop. Her er varmt og smukt. Vi går en tur hen og ser lidt på ovnen. En ovn som brændte i døgndrift, passet af tre mand. En til at bryde kalksten, og to til at fyre og tage kalk ud.

urtergt

Lidt længere henne ad stien er en fredet mark. Her vokser kobjælder, de fleste er afblomstret.

kobjaeldegt

Her flyver flere forskellige sommerfugle, slidte almindelige blåfugl, og få livlige dværgblåfugl. En enkelt pletvinge viser sig også.

Der er meget varmt her på parkeringspladsen, så vi beslutter at se hvordan der ser ud ude ved stranden. Havet er meget smukt at se på, lysegrønt der hvor solen rammer det.

klimstrandgt

I klitterne blomstrer masser af små stedmoder

klimstedmodergt

Det er en meget lille parkeringsplads, så vi kører tilbage til Klim. Finder en ny parkeringsplads, der hvor kalken blev brudt. Her er masser af plads, og god udsigt over kalkbruddet.

klimkalkgravgt

Det begynder at blive mere skyet, det drypper en lille smule, men er ellers stille og ikke koldt.

3 juni

Nu vil vi længere nordpå igen. Første stop er Lønstrup. Vi havner helt nede i enden af hovedgaden, nede ved redningshuset.

redningshusgt

En tur ned til stranden, de er ved at køre fyld på. Et eller andet med en badestrand, ser det ud til. Derefter en tur op ad hovedgaden. En tur i Spar for at købe de fornødenheder, som butikkerne i Thisted Kommune gik glip af salget af.

Vi fortsætter helt op til Hirtshals. Finder transportcentret og får tømt og fyldt hvad tømmes og fyldes skal, alt ganske gratis. Derefter ind til byen, ned til Banegårdspladsen, her kan vi holde for natten, også ganske gratis.

hirtshalshavngt

Eftermiddagen tilbringes med at ose lidt i butikkerne i byen. Lidt småting på tilbud bliver også indkøbt.

Aftenen tilbringer vi i bilen, her er efterhånden ankommet flere udenlandske autocampere. En englænder, et par tyske og en hollænder tilbringer natten her på pladsen. Det begynder at regne inden vi går til ro.

4 juni

Uha, Banegårdspladsen er ikke det bedste sted at sove, her er megen larm. Togene holder hver time på stationen i 10-15 minutter, i tomgang. Busserne kommer og går, det støjer også. Håndværkere benytter samme plads til oplagring af materialer, og de begynder at arbejde klokken seks. Dertil regner det stadig, så her er ikke så hyggeligt.

Vi drikker en hurtig kop kaffe, og drager af, ud for at finde et bedre sted at spise morgenmad.

Råbjerg Mile er næste programpunkt. Det er holdt op med at regne da vi når herop, men der er stadig mange skyer på himlen. Heldigvis er det stille vejr, og relativt lunt.

raabjergmilegt
Der står en skoleklasse på toppen af milen

Vi går helt ud på bagsiden af milen, her er sandet blæst af helt ned til grundvandsspejlet. Luften fyldes af rylernes melodiske skrig, bekkasinen kaster sig ud i halsbrækkende dyk over os, mens lyden af de snurrende halefjer forplanter sig i det fugtige vejr. Lærkerne triller om kap med vibens vie vip. En enkelt strandtudse giver lyd fra sig ovre ved den anden bred af hedesøen.

Her vokser mange vintergrøn, de blomstrer lige nu.

klokkegt

Lidt mosebølle er også i blomst. En enkelt blåfugl søger tilflugt på min finger

blaafuglmilengt

Efter frokost begynder vi at køre syd på igen. Første stop bliver ved Mygdal Kirke. Det er kaffetid. Her er der fri internet selvom vi er langt ude på landet.

Vi fortsætter til Blokhus og finder en p-plads i plantagen, her vil vi overnatte. På vejen tanker vi i Pandrup, dieselen er billig.

5 juni

Her har godt nok været stille og fredeligt at tilbringe natten, vi sover alt for længe. Vækkes af en hundelufter ved halv otte-tiden.

Op ad formiddagen fortsætter vi mod Bulbjerg. På vejen er jeg rigtig heldig, der flyver en masse sortårede hvidvinger i rødkløveren i grøftekanten. Sådan nogen har jeg aldrig set før, men det virker som om de kender mig

hvidvingepafingergt

Ved Bulbjerg møder vi de kedelige skilte, dem som fortæller os, at her ønsker man ikke vores tilstedeværelse, her må man ikke parkere om natten. Vi er igen havnet i turistfjendske Thisted Kommune!

krabbegt

Vi beser en bunker fra krigens tid. Her har været en radarstation, som kunne dirigere kanonerne andre steder. Der er en flot udsigt oppe fra toppen af knuden.

Bagefter går vi en tur på stranden foran. Her er en koloni af rider.

bulbjergklintgt

De har deres reder på klinten, nogle mere udsatte end andre.

ridergt

Man kan komme ret tæt på fuglene, uden at de reagerer.

ridegt

Det er blevet varmt her i løbet af dagen, så lidt sopperi i vandkanten er dejligt.

Sidst på eftermiddagen må vi finde ud af kommunen, her kan vi jo ikke være natten over. Kursen sættes mod Hanvejlerne, et naturreservat ejet af Aage V Jensen Naturfond. Vi er ganske vist stadig i Thisted Kommune, men da stedet er ejet af en privat fond, kan kommunen ikke sætte parkeringsforbudsskilte op. Stedet hedder mere korrekt: Vejlerne, Kærup Holme Skjulet.

Desværre er det begyndt at regne skomagerdrenge, så vi udsætter besøget i fugleskjulet nogle timer.

fugleskjulgt

Da jeg endelig kommer derud er det en skuffelse. Her er en meget smuk stråtækt hytte. Man går op ad en lille trappe, og ind ad en dør. Her er der en dejligt rum, hvorfra man kan se ud over vejlen. Men det er ikke særlig fotografvenligt, tror heller ikke dem med fuglekikkerter synes om det, der er plexiglas foran samtlige vinduer.

Det er  ikke smart udtænkt, synes jeg. Selvfølgelig dejligt at man kan stå i absolut læ og se ud over vandfladen, men kunne de ikke ha’ lavet bare et enkelt hul for en kikkert eller fotolinse?

6 juni

Det er i dag vi skal møde vores rejsevenner, men der er lige tid til at køre rundt om vejlerne. Ude for enden af en meget smal grusvej er vi heldige at møde gøgeurter i blomst.

gøgeurtgt

Den samlede tur ser nogenlunde sådan her ud