Ishavsturen 2016

Nu er det tid til en længere tur igen. Et gammelt ønske skal opfyldes, en tur helt op til nordkysten af Norge. Der hvor Ishavet slår ind mod kysterne.

Ishavsturen kalder vi den

Planen er at krydse op via både Sverige og Norge. Fra nordligst i Sverige køres ind i Norge, og helt ud på spidsen af Lofoten. Derfra videre nord på, ud på spidserne af flere landtanger, for at ende i Kirkenes. Via Finland, tilbage til Sverige, hvor vi på turen hjemad vil gense steder vi tidligere har været, blot et par måneder tidligere på året. Formentlig tager vi en smut ind i Norge ved Trondheim.

5 juli

Vi kommer hjemmefra før middag. Tager motorvejen til Sverige.

tollgt

Her er der kontrol ved ankomsten:

“Har ni hund eller kat med?”

“Nej”

“Har ni kameler med?”

“Nej, heller ikke giraffer eller elefanter”

“God tur”

Op langs den svenske østkyst. Ved Varberg svinger vi ind i landet og kører gennem Borås. Ved femtiden finder vi en idyllisk plet at overnatte på. Lige ned til en stille sø. Sandsken, hedder den.

sandskengt

6 juli

Vi har sovet godt her ved søen, stille og fredeligt har her været. Vi fortsætter nordpå, og tager Indlandsvejen.

inlandsvagengt

Vejret er godt, solen skinner. Og manden ved søen fisker stadig, det har han gjort i mere end 10 år.

fiskermandgt

Vi gør flere stop undervejs, men når alligevel over 500km, lidt mere end vi ellers synes om. Efter Mora drejer vi ned ad en grusvej ude i skoven. 4km ude er der en vendeplads, den slår vi os ned på.

langtudegt

Alle vores overnatningspladser kan findes på siden Overnatningssteder

7 juli

Endnu en fredelig nat, ikke en bil har været forbi. Nu sætter vi kursen direkte mod Kvarnsjö. En campingplads vi tidligere har besøgt. I nærheden findes mange forskellige orkideer.

gogeurtkvarnsjogt

Vi leder lidt, indtil vi finder stedet med fruesko, det er ikke let at huske hvor det var vi for flere år siden gik ind i skoven. Desværre er orkideerne stort set afblomstret, vi skulle ha’ været her en uge tidligere, kan jeg se på de visne blomster. Der er kun enkelte som stadig ser nogenlunde ud.

Cypripedium calceolus
Fruesko, Cypripedium calceolus, Kvarnsö, Sverige, 2016

Vi ankommer til campingpladsen lidt over middag, og bliver skrevet ind. Vi bruger normalt ikke campingpladser, men denne ligger så man har en formidabel udsigt over sø og skov. Her vil vi blive natten over.

kvarnsoegt

8 juli

Vi vågner til en kold morgen. Solen skinner, men temperaturen ude er kun 5 grader. Vi skal videre, så efter at have tømt tanke og fået frisk vand på, drager vi af. Næste stop er Flatrauet, Sveriges højest beliggende vej.

Der er ca 2,5 timers kørsel derop. Efter Hede, hvor vi i øvrigt har været igennem for adskillige år siden, drejer vi af og havner på en 50km lang grusvej. Den er faktisk ikke så dårlig at køre på.

Vi møder de første rener på denne tur. Både en mor med kalv, og en lille familie med far, mor og børn. De går simpelthen tur midt på vejen.

renergt

Også en rød ræv løber på vejen og er fuldstændig ligeglad med at vi kommer kørende.

raevgt

Efter grusvejen er der asfalt, den er godt nok dårligere at køre på end grusvejen. Heldigvis slutter asfalten da vi drejer op på vejen der går over Flatrauet. En stejl grusvej, tredje gear er det højeste her. Det tynder hurtigt ud i birketræerne. Vi når op på det flade plateau, her er en del turister. En enkelt dansk campingvogn, ellers mest svenskere i personbiler og husbiler.  Til gengæld er her ingen træer, kun meget lav vegetation og enkelte lave enebuske. På en sten står at vi nu er 975 meter over havet.

faltraugetpanoramagt
Tryk på billedet for at se det større

Efter frokost går vi en længere tur ud i intet. Her er ikke meget liv. Kun lidt køllesværmere flyver rundt. Men der er lidt vibefedt i lavningerne, sorttop etc.

vibefedtgt

Vi rykker en god kilometer videre, og havner på en p-plads, her vil vi tilbringe resten af dagen og natten. Under aftensmaden dukker en ræv op, den går roligt forbi bilen og forsvinder ned ved den brede fjeldbæk. Der er i øvrigt mange fisk i bækken.

fjeldorredgt

I løbet af aftenen dukker endnu en ræv op. Den går lige forbi os, vender sig om og glor på os, inden den forsvinder i de lave pil der vokser langs fjeldbækken.

raevengt

Vi overnatter på denne plads. du kan zoome ud på kortet for at se hvor stedet ligger

9 juli

Det har stor set været lyst det meste af natten. Omkring et par timer tog det solnedgangen at gå til rødt og tilbage igen.

flattraugetgt

Vi drager tidligt af efter et lille besøg af tre rener med hver deres kalv. GPS’en er ikke helt enige med os om hvilken vej vi skal, men det er os der bestemmer. Vi kører ned til Åsarna, og derfra igen ad Indlandsvejen nordpå. Uden om Östersund, og til Strömsund. Så drejer vi ad Vildmarksvejen mod Gäddede. Her er vejen et langt stykke ikke så god.

gaddedevejgt

I Gäddede handler vi i Ica, en grænsebutik tydeligvis, kød ligger i store portioner. Vi får også tanket diesel, Sverige har dyr diesel 10,25 Dkr/l, (hjemme er prisen ca 8,00 Dkr/l). Norge har endnu dyrere diesel ca 11,-Dkr/l.

Vi kører ind i Norge, som vi har oplevet hjemme er der heller ikke her kontrol ved grænsen. Ca 50km inde i Norge finder vi en plads vi kan holde på oppe på toppen af Skjækerfjellet. Her overnatter også et italiensk par og et par fra Tyskland.
Ruten ser nogenlunde sådan ud :

Undervejs i dag har vi mødt 3 ryper som blot sad ved vejkanten, og blev siddende.

10 juli

Det er overskyet i dag, skyerne hænger lige over os.

skjaekerfjeldetgt

Vi kører ned fra fjeldet igen, ned i Norge. Der er en højdeforskel på omkring 400m. på vejen ned tætner skyerne og det småregner lidt.

Vi når hovedvej E6 lige syd for byen Grong, og kører nordpå. Vi tager et stop ved et kraftværk, det ligger ved elven Namsen, en berømt lakseelv. Der er da også nogen der fisker langt nede i bunden af dalen elven løber i.

namsengt

Vi fortsætter omtrent 140km nordpå ad E6, derefter drejer vi ind mod Hattfjell, en lille bygd oppe i fjellet. Her får vi tømt tanke, og fyldt vand på.

Vi fortsætter mod Tärnaby i Sverige. Grænsen er let overstået ingen folk overhovedet. Vi er højt oppe, og det regner igen lidt.

hattfjeld

Vi når byen og fortsætter mod Storuman. Omtrent 75km før finder vi alletiders skønne plads at overnatte på. Vi holder i strandkanten til en større sø.

Dagens tur ser nogenlunde sådan ud:

Herunder er billedet taget ud over søen med solen i ryggen.

solnedganggt

11 juli

Her er havblik på søen, så stille og solen skinner fra en skyfri himmel. Vi fortsætter nedad mod Indlandsvejen. Vi tager en genvej så vi først møder Indlandsvejen i Sorsele. Derfra går det mod Arvidjauer, og Jokkmokk. Vi kører ind på Skabram Camping, her har vi været før. Vi slapper af resten af dagen.

12 juli

Vi fortsætter mod nord i dejligt solskinsvejr. Handler lidt i Kiruna inden vi fortsætter ad E10. Ved tornetrasksøen holder vi flere pauser.

Tornetraskgt
Tryk for større billede

Ser på små vandfald, nyder udsigten til de sneklædte bjerge.

lapportengt

Vi når lige ind i Norge før vi finder en rasteplads hvor vi kan blive for natten. Her ender med at holde 5 bo- og husbiler. Myg er her nok af, så aftenen foregår mest inden døre. Solen skinner fortsat fra en næsten skyfrihimmel, men et kort tordenvejr driver forbi. Nok til at skylle forruden ren for døde insekter.