Kazakhstanturen 2014 – 1, Sorø til Moskva

Mega Motor Tour 2014
En eventyrlig køretur til Centralasien.

Sommetider skal man ikke tænke så meget, hvis man vil ha’ de store oplevelser. Hvorfor ikke bare hoppe ud i det når tilbuddet er der? En husbiltur til så langt væk som Kazakhstan, det må blive eventyret over alle. En rejse ud til steder hvor veje blot er spor i ødemarken. Til steppe, ørken, og frodige enge, salte indsøer, floder og fremmede storbyer. Flotte fugle, kameler, vilde heste, nomader og filttelte. Til ufattelig rigdom og dybeste fattigdom. Til et land på størrelse med Europa, men kun knap 17 millioner indbyggere. (Europa har 503 millioner)

Planlægningen af turen har stået på i halvandet år. Sammen med 5 andre par har vi arbejdet på at sætte ruten op, finde steder som skal beses, byer der skal besøges.  Vi er delt op i grupper. Initiativtagerne står for Visa, indrejsetilladelser osv.  De tager sig også af arrangementerne i Letland og Rusland. Jeg selv, med en smule hjælp fra andre, står for at arrangere det vi skal se i selve Kazakhstan. Andre tager sig af regnskab.

Planen er at sejle til Kleipėda i Litauen. Besøge Riga i Letland og derfra videre til et lille ophold i Moskva.

Fortsætte ad en nordlig rute via Jekaterinburg til grænsen til Kazakhstan og videre til landets nye hypermorderne hovedstad Astana. Sydpå til en af de største indsøer, Balqash, og derefter østpå til Zharkent få kilometer fra grænsen til Kina. Derfra ad den gamle Silkevej, vestpå til Almaty, den gamle hovedstad. Videre vestpå ad Silkevejen, langs grænsen til landene syd for Kazakhstan. Fra Shymkent forsættes nordvest på op til den delvis indtørrede Aralsø.

Fra Aralsøen fortsætter vi først nord og siden vest på til Uralsk, og forlader Asien her ved floden. Herefter hjem via  enten Ukraine eller Moskva til Polen og Tyskland.

Under planlægningen med at finde steder at se i selve Kazakhstan, har jeg fået særdeles god hjælp af Dagmar Schreiber fra Ecotourism og Kazakhstan Tourist Association der har base i Almaty, Kazakhstan. Vil du selv rejse til Kazakhstan, kan jeg stærkt anbefale hendes bog: Kazakhstan – Nomadic Routes from Caspian to Altai

Kazakhstanbog

Bogen fås også på tysk, endda i en udgave fra 2014

Inden afgang er husbilen tjekket og gået igennem for eventuelle fejl. Fået justeret hvad justeres kan, tjekket aircondition, tjekket bremser,  fået et par nye dæk. Kort sagt hele bilen er nu være klar til den lange tur. Alt det, plus lidt reservedele til turen, har vores lokale mekanikker klaret for os. Dertil er anskaffet et pr reservedunke, så der er lidt diesel i reserve, hvis der er for langt imellem tankstationerne.

Første del – fra Sorø til Moskva

2 august
En hektisk morgen, hvor de sidste ting fik en plads i husbilen. Nu er der rugbrød nok til to måneder ude i de fremmede kulturer, som endnu ikke har oplevet dette brøds fortræffeligheder. Ellers en begivenhedsløs tur over Øresundsbron. En kort indkøbstur i en Coop Forum lidt uden for Malmö, lidt myggestift, som ikke kan fås hjemme, blev anskaffet.

Videre ad de mindre veje først til Åhus, og så videre til Tosteberga Änga. Her har vi været flere gange før. Stille sted, her er en husbil foruden os, plus et par unge gutter der slår deres telt op bag vores bil. De er fra Holland.

3 august

Tordenvejr vækkede os klokken 4, lidt regn kom der også, ellers en fredelig nat her ved naturområdet.
Formiddagen går med en dejlig tur ud på engene. Her er mange sommerfugle, og smukke blomster. Efter turen begynder vi at køre imod Karlshamn. Vi ankommer lidt før middag, og bliver hjerteligt modtaget af en flok glade rejsefæller. Her er folk fra de fleste egne af Danmark samlet. Vi spiser frokost sammen i skyggen af en kæmpe hal der ligger her ved færgelejet. Det er meget varmt, langt over 30 grader.

Skyggeparkering

På et tidspunkt dukker en litauer op, og spørger om en vil ringe til et nummer i Litauen for ham, det tager kun få sekunder, lover han.

cyklistKarlshamn

Han er ankommet med en cykel belæsset med sorte plastiksække indeholdende omkring 300 kg. Han har trukket cyklen fra Norge, en lang tur, må man sige. Han førte en efterhånden meget ophidset samtale med manden i den anden ende af samtalen. Afsluttende med ”dawai. dawai!” Det skal gå hurtigt!

cyklistcykel

Vi bliver tjekket in, og ved firetiden begynder vi at køre igennem billetkontrollen. Kommer op på færgen, og må bakke vores biler ind på plads.

Efter lidt vanskeligheder finder vi vores kahyt. Vi nyder en øl i baren før vi skal spise aftensmad. Der er buffet som de fleste af selskabet foretrækker. Her er flere lettiske specialiteter. Færgen bruger Kleipedatid, det vil sige en time før dansk tid, så vi kommer lidt tidligt i seng.

4 august

Vi får en smuk, men varm indsejling til Kleipeda i Litauen. En lang havn, så det tager en times tid at nå helt ind til færgelejet.

kranerindsejling

Vi forlader færgen ved halv nitiden, lokal tid, den første time er jo lagt på uret. Nu begynder vores første dag med kolonnekørsel. Der går ikke lang tid før vi ser den første stork, og en mere, og flere mere, vi opgiver at tælle dem.

storke

Her er mange små landbrug, to, tre, fire køer står tøjrede på forskellige marker. Her er små marker med korn, fyldt med ukrudt. Vi kommer igennem små byer med gamle huse, mange har set bedre dage.

traehus

Ved fjortentiden finder vi en varm rasteplads hvor vi spiser frokosten i bilerne, det er simpelthen for varmt udenfor, mellem 35 og 37 grader og solen bager ned.

Lidt senere passerer vi grænsen til Letland, nu bliver vejen dårlig, utrolig ujævn, det rasler og bumler over mange kilometer. Nu begynder markerne at blive større, og flotte nypudsede mejetærskere høster løs. Her er det vist vesteuropæere der har overtaget landbrugene.

Vi når frem til Riga, og her møder os endnu mere bumlet vej, brostensbelægning som er utroligt dårligt vedligeholdt, enkelte steder helt uden sand imellem stenene. Her er tæt trafik, så midterfeltet benyttes også, selvom det er pigstensbelagt og derfor endnu mere bumlet. Sporvogne kører her også.

sporvognRiga

Vi finder Riga Citycamp, her vil vi tilbringe et par nætter.

Vis stort kort

5 august

Kun 25 grader ved titiden, det tegner til en dejlig dag i byen. Vi går over en skråstagsbro ind til den gamle bydel, centrum.

skraastagsbroRiga

Nu er det varmt, så vi besøger flere kirker, herinde er det køligt. Først en klosterkirke.

saeimaKlosterkirke

Længere ind i byen, ned til ”Hollænderhusene” her kan vi se Skt Petri Kirketårn.

hollaenderhusene

Der skal vi op, en hurtig tur med elevator, og der er udsigt over hele Riga.

udsigtstpetri

Øverst mod nordvest, herunder mod sydøst

udsigtstpetri2

En del tid tilbringes inde i kirken, der er højt til loftet.

stpretri

Der er meget liv på gaderne, mange turrister, og det udnyttes. Rundtur i cykelvogn, elbusser og ikke mindst hestevogn tilbydes på byens torv.

hestedroge

Byen er rig på smukke facader.

rigafacade

Et sted sælger de  lokalt håndarbejde

haandrabejde

Her er barer og restauranter mange steder, nærmest på hele fortovet. Så frokosten indtages på en sådan. Dagen afslutter vi med at samles på en anden, hvor den står på fællesspisning med bøffer og dejligt mørkt øl.

Derefter vandrer de fleste af os hjem til Riga Camping igen, hvor dagen afsluttes med en del afslapning, og klargøring til afgangen mod den russiske grænse i morgen tidlig.

6 august

Temperaturen er her til morgen nede lidt over 20 grader, her klokken halv syv. Klokken ni er alle vogne klar, og vi begiver os ud af Riga, mod Rusland. Vi tanker lige uden for byen, så ingen mangler brændstof på denne side af grænsen.

Det er en køredag i dag, og sikken en vej. Det sker ikke længere at jeg beklager mig over dårlige veje hjemme i Sorø. Over 100 km med bulet asfalt, afløst af vejarbejde med lysregulering. En lang sej strækning.

vejarbejde

Et sted møder vi en grusvogn, som gruser vejbanen, asfalten smelter i varmen, især nogle af lapperne er slemme.

Her er grusbilen kørt ind så vi kan passere

Her er grusbilen kørt ind så vi kan passere

Vi kan se at landet bliver fattigere og fattigere, men busstoppestederne er meget særprægede

busskur

Hvad vi umiddelbart tror er forladte huse og smågårde, det bor der mennesker i. Ellers er her mange forladte kolkhoser, fabrikker etc. Nogle ser forladte ud, men der står nyere maskiner udenfor. Så fattigt at køerne må græsse i grøften.

koivejgroft

Vi finder en streetbasketplads, den bliver vores natlogi for i nat. Her bor en stork på enden af en lysmast.

Vis stort kort

stork

Overfor pladsen er et betonmindesmærke over byens faldne i Den Store Fædrelandskrig. og flere gamle huse, som er beboede, vandet hentes i en brønd ude på marken, en spand i en kæde. Huset har været flot, med udskæringer etc.

traehusletland

7 august

Vi skal tidligt af sted i dag, så det er tidligt op, halv seks lokal tid. Der har ellers været nogenlunde fredeligt i nat, bortset fra at byen ungdom holdt et mindre party lige ved gadekæret, få meter fra hvor vi holder.

Der er ikke så langt til grænsen. Men da vi nærmer os, er der næsten kaos, en lastbil står på tværs. Heldigvis flytter en af de andre ventende lastvogne sig, så vi kan passere med forsigtighed.

blokkade
At passere grænsen til Rusland er en oplevelse, vi er forberedt på. Men alligevel er det en tålmodighedsprøve. Man må ikke fotografere i toldområdet, så billeder må undværes.

Først ankommer vi til en lille kø foran et lille toldhus. De første fire biler får lov at komme til skranken. Inde i huset sidder en tolder og udfylder et stykke papir, som vi skal ha’ med under hele turen igennem. Stempler, afkrydsning etc. Meget vigtigt stykke papir.

Så venter vi, til der er plads i køen længere fremme. Da der bliver det, åbnes bommen, og fire biler kører frem. Til sidst ender vi alle i den nye kø. Igen er det fire biler der behandles ad gangen, resten må pænt holde bag den hvide streg, nogen formaster sig at køre frem, niks, tilbage igen! Vi skal vise pas, og sedlen fra første post. Den bliver stemplet, og udleveret igen.

Så gennemser en lettisk tolder overfladisk bilen. Hen til lugen få meter henne, hvor sedlen kontrolleres, stemples og inddrages. Og da der efter nogle timer bliver plads i køen henne ved russergrænsen, får vi lov at køre derhen.
I første bod, noget fra selve det russiske toldsted, udleveres en indrejseformular, med to enslydende sider. De skal udfyldes med en masse oplysninger som står i passet i forvejen, visanummer, pasnummer, navn etc.
Ny ventetid ved næste bom. Nu tjekkes pas, og visa, halvdelen af den seddel vi udfyldte inddrages, den anden får vi med, den skal bruges når vi en dag forlader Rusland. Bilen kontrolleres af en tolder, vi skal selv åbne døre og skabe.
Bommen går op, og ny ventetid foran en hvid streg. Her møder vi hjælpsomhed. En ung tolder kan en del engelsk, han hjælper med at udfylde et skema, sammen med tolderdamen. Så har vi en at skrive af efter. Det er en slags registreringsattest på bilen. Og samtidig en erklæring om hvad vi medbringer. Faktisk skal vi udfylde to, en til os selv og en til tolderen.
Den unge tolder er meget interesseret i vores tur, og vores biler, så vi får en hyggelig samtale med ham. Han spørger til bilernes pris, da han får den, tygger han lidt, går en tur og kommer tilbage og spørger om vi har lejet dem, eller ejer dem. Det er tydeligt at han undrer sig over at vi har så mange penge at købe biler for.

Nu tager det tid. Fremme ved næste luge, samme sted, der skal registreringsattesterne kontrolles, og der skal rettes lidt her og der. Vi skal underskrive et par gange tilfældige steder på den. Den stemples adskillige gange. Bilen skal igen ses igennem. Nu skal papirerne kopieres, det skal ske inde i den store kontorbygning, så tolderen går derind med papirerne.

Kommer ud lidt senere. Stempler igen, og endelig udleveres vores eksemplar at attesten. Og nu får vi lov til at køre ind i Rusland. Det hele har kun taget 5 timer! Men det er endnu værre den anden vej, vi møder over 10 km kø af lastbiler, de må vist vente flere døgn.

lastbilko

Efter grænsen tanker vi russisk diesel, til omkring en 5,- kr pr liter. Og fortsætter omkring 100 km ind i landet, hvor vi finder en TIR-plads, et sted hvor lastbiler holder bag hegn. Her er ikke kønt, men meget sikkert. Det koster 70,- kr for alle biler tilsammen.

Vis stort kort

8 august

Glemte helt at nævne temperaturen i går. Der er godt nok varmt her i Rusland. Den var lidt over 25 grader da vi gik i seng. Det gjorde vi klokken 22, som er et par timer før end hjemme. Der er kommet en time mere på uret.

Men ellers en lang køredag, ved middagstid var der 31 grader ude. Vi følger vej M9. En helt fantastisk vej, ny og helt plan, frem til omkring 100 km før Moskva, så begynder vejarbejderne igen. Vi skal egentlig først ankomme til Moskva i morgen, men vejen er god, og humøret højt, så vi beslutter at fortsætte.

Omkring 50 km før Moskva begynder vi at lede efter et sted at overnatte, uden held. Det vil sige, vi finder et sted, det vrimler lynhurtigt med nysgerrige unger, en mindre dreng kan en smule engelsk. De vil vide hvor vi er fra, hvor vi skal hen etc. De virker meget søde, men kvarteret er måske lidt skummelt. I hvert fald nægter en deltager at overnatte her, så vi fortsætter.

Leder forgæves en times tid, opgiver og kører mod Moskva og den Autocamperplads vi havde reserveret plads på fra i morgen. Hold da kæft en tur rundt om Moskva centrum. Fire vognbaner, alle tæt pakket med biler. Moskovitterne skifter bare vognbane når det passer dem. Er der lige plads til en bil imellem to andre biler, vupti, så smutter de ind, og der bliver automatisk plads nok. Bremseafstand kender de tilsyneladende ikke til.

Måske det var en dum beslutning at køre ind i byen, for camperpladsen i Solonikinparken vil ikke lukke os ind. Den er faktisk lukket og flyttet. Heldigvis henviser parkvagten os til den anden plads, det kniber bare med at finde den, så vi må en tur mere rundt. Så lykkes det endelig. Klokken når at blive 21.30 før aftensmaden er spist.

Vis stort kort

Det eneste positive er at temperaturen er havnet nede på 26 grader. Det tegner til en god nat!

9 august

En fredelig nat, vi har ikke hørt støj fra vejen, som ellers ligger lige ude på den anden side af hegnet. Andre har, så det skyldes nok træthed. Vores trængsler med natteplads, er ikke forbi endnu. Vores reservation er vist ”glemt” på pladsen vi skulle ha’ boet på. Efter noget palaver får vi lov at blive hvor vi er.

Indtil middag slapper vi af og hygger os. Får klatvasket lidt tøj etc. En tur ud at handle bliver det også til.

På vejen derop ser vi en af Moskvas mange sporvogne:

Moskva

I forgangen til butikken får vi trukket lidt rubler. Flot betjening, en mand står klar til at veje frugt og sætte prismærke på i frugtafdelingen. I forgangen står en uniformeret gut som kan hjælpe hvis man er i tvivl om noget. Her er ost fra Arla, øl fra Tuborg osv.

lillemorpaindkob

I butikken møder vi denne russiske bambuska

På vejen tilbage til camperpladsen står denne typiske russerlastbil, dem ser vi mange, de kan laste en del, men trække kan de ikke.

russerlastbil

10 august

I dag skal vi på guidet bustur i Moskva centrum. Vi kører afsted kl 10. Heldigvis har bussen aircondition, det er nemlig stadig varmt. Vi kører direkte ind til Den Røde Plads. Som i øvrigt ikke er rød, men belagt med sorte brosten. ”Rød” er afledt af et gammelt russisk ord, som betyder smuk. Så det er mere rigtigt at kalde pladsen for “Den Smukke Plads”.

vasiliskatedralen

Det er virkelig betagende at stå her, hvor vi i gamle dage så parader fra. Lenins mausoleum er ikke så stort som det dengang så ud til. Ej heller så højt. Man har benyttet dygtige filmfotografer dengang, så det hele så lidt mere imponerende ud end det i virkeligheden er.

leninmousuleum

Her er fyldt med turister, hele verden mødes vist her. Mange japanere og kinesere har travlt med at fotografere hinanden. Får nogen sat en fod op på kantstenen bag kæden foran mausoleet, lyder der straks en fløjte fra en betjent, og vedkomne bliver vinket ned.

Rundt på pladsen er der folk som fejer alt op, et lille stykke papir, et cigaretskod etc. De er bevæbnet med en lille spand der kan lægges ned, og en kost til at feje med.

gadefejer

Henne bag pladsen op mod Kremls mur er det stort mindesmonument over de mange millioner soldater der døde under Den Store Fædrelandskrig. Bevogtet af to soldater som står som støtter en time ad gangen, kun øjnene bevæger sig.

Det vil sige, der er en mere, som står lidt bagude og til siden. Han er bevæbnet også med en fløjte. Den lyder skingert ud over pladsen, hver gang en japaner rører ved kæden foran.

vagter

Vi er heldige at se vagtafløsningen, det er strækmarch så det smælder.

vagtskifte

Da vi går hen mod mindesmærket ser vi at alt ikke er idyl, en tigger sidder med sin kop

tigger

Nu ligger der igen en kirke, dengang da der var militærparader var den revet ned. Tanks og raketbatterier skulle den vej.

genopbyggetkirke

Et par billeder mere fra pladsen

rodepladskirke

Herunder er det Ruslands  berømte general fra anden verdenskrig Georgij Sjukov der sidder til hest

rodekirke

På tilbagevejen til bussen går vi ind i et berømt handelscenter, ”Gum”. Her er godt nok de dyreste ting man kan købe. Guldsmede, tasker, modetøj osv i den aller dyreste ende.

gum

Her er også i øjeblikket en biludstilling af gamle russiske biler.

gumbil

Et sted dukker en flok ortodokse jøder op, mon det har noget med guld og ædelsten at gøre? Særpræget ser det ud i blandt al den mode.

joder

Vi skal under vejen for at komme hen til bussen, her ved nedgangen står nogle og sælger malerier af Den Røde Plads.

Vi fortsætter rundturen, ser kirker, som jeg ikke kan huske navnet på.

moskvakirke

Og kommer forbi Solzenitsins hus. Det er nu museum over ham. Haven er som den var, og der står et birketræ inden for porten som har stået der lige siden han boede her i sit smukke træhus.

soltenitsynshus

En lille gåtur i en park hvor Svanesøen ligger. Her er et lille kunstværk midt på stien. En and med sine ællinger i bronze. En gave fra Fru Bush til de russiske børn. Sød er den.

andemor

På den anden side af søen ligger et berømt kloster, her residerer overhovedet for områdets russisk ortodokse kirker.

kirkeoverhovedkirke

Bussen samler os op på den anden side af parken. Kører forbi Moskva Universitet. Spiret på bygningen er 240 m høj. Her på bakken foran universitetet r der udsigt over det meste af Moskva.

En ny gårtur får vi ved en anden park, her er også mindesmærke, det er for starten af Anden Verdenskrig Et langt springvand langs den ene side. Et brudepar er ved at fejre deres store dag, de er fra Dargestan, viser det sig.

dargestanbbrud

Der er noget sportsfestival i den anden ende af parken. Bordtennis kickboksning, og børn der laver gymnastikopvisning.

gymnastikborn

Så er det tid til at returnere til vores camperplads. Undervejs ser vi flere bygninger og får lidt hjælp til selv at tage ind til centrum.

11 august

I dag skal vi igen ind til centrum af Moskva, men på egen hånd. Vi tager metroen derind. Moskvas metro er verdens ældste metro, og den største. Der går rulletrapper op og ned, og de er meget lange.

metrotrappe

Der kører tog hele tiden. Vi tager linje 1 indtil ringen, derfra en tur halvvejs rundt og ser stationerne, med linje 5.

metrotog

Nogle er meget flotte med diverse udsmykninger, andre bare almindelige som vi kender dem hjemmefra.

metrostation2

Vi havner inde i nærheden af Den Røde Plads. Her deler vi os efter hvad vi vil se, nogen går ind på Kreml, og ser museum, kirker, og store kanoner mv. Nogen går i verdens nok dyreste handelshus, “Гум” Gum, vi går hen og ser vagtafløsningen ved mindesmærket for de faldne i 2 Verdenskrig.

Her ved bagsiden af Kreml er en smuk park som vi går igennem.

havebagkremel

Efter en hyggelig frokost i et andet nærliggende underjordisk indkøbscenter,

underjordiskindkobscenter

bevæger vi os hen mod mødestedet foran GUM, “Гум” Et kort besøg i den ortodokse kirke på vejen, giver indblik i en helt anden verden. Folk der slår korsets tegn foran sig, kysser et billede, og tænder mange vokslys, ser vi herinde.

ortodokskirkeinde

Ovre i GUM havner vi i en fødevarebutik, den er stor, og fyldt med alskens madvarer, mere end vi har set før samlet på et sted. Her er simpelthen alt. Diske med tørrede fisk, friske fisk, oste, kager, pølser, skinker osv, osv. Kager, wienerbrød, brød, chokolade, mange meter franske vine, det er helt overdådigt, alt muligt spiseligt, svampe på glas, frugt og grønt, alt!

fodevarehus

Udenfor holder såmænd en splinter ny Rolls Royce

rollsroyes

Vi tager metroen hjem, lidt mere direkte.

metrostation

Står af ved Solkolniki Park, og går de små 4 km gennem parken tilbage til camperpladsen i den anden ende af parken.

sokonikipark

 

Fortsætter  her

Download PDF

Kommentarer

10 thoughts on “Kazakhstanturen 2014 – 1, Sorø til Moskva

  1. Fantastiske billeder! Fin tur, den må I gøre om 🙂

    1. Palle Frejvald siger:

      Tak Bjørn

      Det bliver nok ikke lige med det samme. Men hvis det skulle ske, så vil det blive en forårstur, en tur over og se steppen blomstre.

  2. Børge siger:

    Jeg er dybt imponeret over, at I vil dele jeres oplevelser med os. Vi har fulgt jer så godt vi kunne på hele turen.
    Det er jo også et stor arbejde, at lave sådan en side.

    1. Palle Frejvald siger:

      Og så tak til dig Børge. Jeg gør det så godt jeg kan, håber du har fået en fornemmelse af hvordan det er at køre ud til meget fremmede steder

  3. Mona Johansen siger:

    ser frem til fortsættelsen

    1. Palle Frejvald siger:

      Tak Mona
      Jeg har lige for et øjeblik siden lagt side 4 på. Der er link til fortsættelserne foroven på siden. Resten er på vej. 🙂

  4. Børge Sørensen siger:

    Meget, meget flot og spændende. v.h. Børge Sørensen Store Ebberup

    1. Palle Frejvald siger:

      Tak for din kommentar, Børge. Det glæder mig altid når nogen synes om mine ting

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *